کد خبر: ۳۴۳۱۲
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

باید بستر برای تولید دانش‌بنیان‌ها فراهم شود| مهار تورم تنها با رفع موانع تولید

کارشناسان براین باورند که برای مهار تورم باید بستر برای تولید دانش‌بنیان‌ها فراهم شود و موانع نیز سر راه تولیدکنندگان برداشته شود؛ در غیر اینصورت شعار سال محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طبق روال سال‌های گذشته امسال نیز رهبر انقلاب شعاری را برای سال جدید نامگذاری کردند تا از این طریق بتوان به بخشی از مسائل و مشکلات کلیدی کشور بیشتر از گذشته پرداخته شود. برهمین اساس سال ۱۴۰۲ با نام مهار تورم؛ رشد تولید مزین شده است.
این موضوع بیانگر این است که تحقق شعار با هدایت و حمایت مسئولان میسر خواهد شد و گرنه همانند سال‌های گذشته تنها در سربرگ ادارات خواهد بود.

در یک اقتصاد مبتنی بر دانش، گسترش دانش و مهارت‌ها به نوآوری منجر می‌شود که این خود، سبب افزایش بهره‌وری، افزایش درآمد‌ها و کاهش تورم و بیکاری خواهد شد.

رئیس صندوق نواوری وشکوفایی درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در سال «مهار تورم، رشد تولید» معتقد است که محصولات دانش‌بنیان به دلیل برخورداری از فناوری‌های پیشرفته از ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولات سایر کسب‌وکار‌های سنتی و متعارف بهره‌مند هستند، بنابراین اگر بگوییم شرکت‌های دانش بنیان یکی از موتور‌های رشد پایدار اقتصادی کشور هستند، پربیراه نگفته‌ایم؛ بنابراین شرکت‌های دانش بنیان با بهره‌مندی از تخصص خود می‌توانند به مهار تورم و رفع معضل بیکاری در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها کمک کنند.

وحدت همچنین با اشاره به اینکه امروز پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه علم و فناوری باعث تقویت اقتدار ملی و قدرت نرم کشور شده است، گفت: امروز صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد تخصصی در زمینه تامین مالی حوزه نوآوری در کشور مشغول به فعالیت است، لذا تقویت این صندوق می‌تواند تسهیلگر رشد پرشتاب شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

طبق گفته کارشناسان برای حل ریشه‌ای تورم مضمن در اقتصاد، تنها نمی‌توان به سیاست‌های کوتاه‌مدت اکتفا کرد که حالت مُسکن دارد، بنابراین برای حل ریشه‌ای تورم باید برنامه‌ای میان‌مدت و بلندمدت برای مهار تورم درنظر بگیریم و در بلندمدت ارتباط بین تولید و تورم وجود دارد؛ یعنی در صنعت و کشاورزی این ارتباط طولانی‌تر و در بخش خدمات، ارتباط با تورم کوتاه مدت‌تر است؛ بنابراین برای مهار تورم باید بستر تولید فراهم شود و موانع سر راه تولیدکننده را باید برطرف کرد.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی